تبلیغات
پرتال طراحی معماری - سبک های معماری مدرن ( سبک اورگانیک)
پرتال طراحی معماری
همه چیز در مورد معماری

مدیر وبلاگ : فرزاد

سبک های معماری مدرن ( سبک اورگانیک)

سه شنبه 20 بهمن 1388  ساعت: 11:47 ب.ظ

نظرات() 

سبک اُرگانیک

بینش معماری ارگانیك ریشه درفلسفه رمانتیك دارد. رمانتیسم یك جنبش فلسفی، هنری و ادبی در اواخر قرن هجده و نوزده میلادی درشمال غربی اروپا بود كه به سایر نقاط اروپا و آمریكا سرایت كرد. این جنبش واكنشی در مقابل خردگرایی عقل مدرن بود. گوته (1832-1749) و شیلر (1805-1759)، دو شاعر بنام آلمانی، واژه رمانتیك را در مقابل كلاسیك برای اولین بار به كار بردند.

رمانتیك ها همانند پیروان تفكر كلاسیك به ذهن انسان اعتقاد داشتند. ولی رمانتیك ها به آن بخش از ذهن توجه داشتند كه بیشتر درباره احساس و عواطف بود.در صورتی كه برای فلاسفه كلاسیك مانند دكارت و لیبنیتز ، عقل و منطق اهمیت داشت.

كلاسیسیسم یا خردباوری به مبانی علوم اثباتی مانند فیزیك، ریاضی و خرد و منطق معتقد است. در حالی كه رمانتیسم یا احساس باوری به تخیل، احساس، هیجان و عاطفه نظر دارد.

نكته حائز اهمیت این كه اكثرفلاسفه رمانتیك شاعر بودند و به تجلیل از طبیعت، عواطف و تخیل می پرداختند. در حالی كه اكثر فلاسفه كلاسیك ریاضی دان بودند.

لذا در آثار ادبی و هنری كلاسیك می توان وضوح ، عدم ابهام، نظم ، تقارن و تناسب را مشاهده كرد. ولی در آثار رمانتیك برانگیختن احساس و هیجان، ایجاد ابهام و توهم و مناظر تماشایی طبیعی مورد نظر است. كلاسیك به دنبال سلطه بر طبیعت است در حالی كه رمانتیك در پی تحسین طبیعت است. فردریش ویلهم شیلینگ (1854-1775)، كه یكی از بنیانگذاران مهم فلسفه رمانتیك محسوب می شود، معتقد بود كه طبیعت جزئی از خود انسان است و بین انسان و طبیعت جدایی نیست.

برای نظریه پردازان قرن نوزدهم آمریكا، كه به دنبال زیبایی مدرن بودند، طبیعت تنها فلسفه صحیح تلقی می شد. هنرمند می بایست تركیبی می ساخت كه به موازات طبیعت باشد و پروسه حیات و رشدو توسعه را به صورت انتزاعی نشان دهد.

رالف والدو امرسون (1882-1803) ، نویسنده، شاعر و كشیش آمریكایی، هنرمندان را تشویق می كرد كه از طبیعت الهام بگیرند. وی هنرمندان را برای یافتن رابطه بین فرم و عملكرد در طبیعت هدایت می كرد. او می نویسد:« طبیعت سیستمی از فرم ها و روش های به وجود آوردن را خلق می كند كه مستقیماً قابل تطبیق در هنر است».

هوراتیو گرینو (1852-1805) ، مجسمه ساز و هنرمند آمریكایی، نظریه زیبایی پیشنهاد می كردكه بر اساس مطالعه دقیق طبیعت بود. «قانون تطبیق پذیری، قانون زیربنایی طبیعت در تمام ساختارها است». ساموئل تیلور كولریج(1834-1772) ، شاعر، ادیب و فیلسوف انگلیسی، معتقد بودكه «فرم ارگانیك همان گونه كه از درون رشد می كند، شكل می گیرد».

و بالاخره ویوله لودوك (1879-1814) ، معمار معروف فرانسوی كه بر ضد ضوابط مدرسه هنرهای زیبا قیام كرد، سازه ساختمان های گوتیك را سازة پویا و دینامیك می دانست. «وی معماران را ترغیب كرد كه قوانین طبیعی خلقت را به كار گیرند. همانند مجسمه سازان قرون وسطا كه گیاهان و حیوانات را مطالعه می كردند تا بفهمند كه چگونه فرم های آنها همواره یك عملكردی را نشان می دهند ویا خود را با خصوصیات ارگانیسم تطبیق می دهند». لودوك بر این نظر بود كه «ارتباط بین عملكرد و سازه یك اصل زیربنایی در معماری قرون وسطا بود و باید به عنوان یك اصل مهم ، راهنمای هنرمندان مدرن باشد».

لذا می توان بیان نمود كه عقاید رمانتیك های اروپا و آمریكا، بالاخص نظرات آنها در مورد طبیعت و قوانین طبیعی، زیربنای فكری معماری ارگانیك را تشكیل می دهد.

معماری ارگانیك در آمریكا در قرن 19 توسط فرانك فرنس و لویی سالیوان شكل گرفت. اوج شكوفایی این نظریه را می توان در نیمه اول قرن بیستم در نوشتارها و طرح های فرانك لویدرایت مشاهده كرد.

فرانك فرنس كه استاد سالیوان محسوب می شد و سالیوان برای مدتی در دفتر او كار كرد، بیشتر تحت تأثیر سبك نئوگوتیك بود. به اعتقاد فرنس «براساس نظریه ارگانیك، همه فرم های طبیعی پویا (دینامیك) هستند. نیروها و فشارهایی كه در ساختار یك حیوان دخیل هستند، كشش ماهیچه ها و مفاصل هنگامی كه موجود حركت می كند، طرح رشد و گسترش كه در فرم گیاهان و صدف ها دیده می شود، تصویری از یك شكل زنده است. اگر یك كار هنری بخواهد بیان كننده باشد، باید به صورت ارگانیك ساخته شود، اجزاء آن نمی توانند به صورت بخش های مجزا باشند، بلكه آنها بایددر یك سیستم پویا و شكل پذیر در یكدیگر ادغام شده باشند. بیان در معماری باید، در حل كردن نیروهای فیزیكی كه در یك كالبد ارگانیك عمل می كند، صورت گیرد.»

همان گونه كه در فصل قبل عنوان شد، سالیوان از پایه گذاران سبك مكتب شیكاگو و معماری مدرن در آمریكا بود. وی نیز اعتقاد بسیار زیاد به فرم های طبیعی و سبك ارگانیك داشت. سالیوان به روشی معتقد بود كه مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود. او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملكرد را بیان نمود وچنین عنوان كرد: «بعد از مشاهده مستمر پروسه طبیعی به این نتیجه رسیدم كه فرم تابع عملكرد است». یعنی سالیوان فرم تابع عملكرد را در پروسه رشد و حركت طبیعی می دید.

اگرچه معماران مدرن نیمه اول قرن اخیر مانند گروپیوس نیز فرم تابع عملكرد را شعار اصلی خود می دانستند، ولی آنها فرم را تابع تكنولوژی و عملكرد ماشین می دانستند.

سالیوان در مورد مصالح می گوید :«سنگ و ملات در ساختمان ارگانیك زنده می شود». موضوعی كه فرانك لویدرات ، شاگرد وی، بهتر از هر معمار معاصر دیگری آن را در ساختمان هایش نشان داده است.

 



نوشته شده توسط:فرزاد

ویرایش:--

http://cindaao.mihanblog.com
شنبه 10 تیر 1396 04:01 ق.ظ
Hello there, You've done a great job. I'll definitely digg it and
personally suggest to my friends. I'm sure they'll be
benefited from this site.
http://martacraft.jimdo.com/2015/06/22/hammer-toe-surgery-treatment
سه شنبه 2 خرداد 1396 11:03 ب.ظ
I know this web site gives quality dependent content and additional data, is there any other website which offers
such data in quality?
Lawanna
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:38 ق.ظ
I'm not sure why but this site is loading incredibly slow for
me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end?
I'll check back later and see if the problem still
exists.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آرشیو موضوعی

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

لینکدونی

صفحات جانبی

نظرسنجی

  • مطالب سایت چگونه است؟





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو






Powered by WebGozar

abzarak.com