تبلیغات
پرتال طراحی معماری - سبک دیکانستراکشن 2
پرتال طراحی معماری
همه چیز در مورد معماری

مدیر وبلاگ : فرزاد

سبک دیکانستراکشن 2

سه شنبه 20 بهمن 1388  ساعت: 11:59 ب.ظ

نظرات() 

تقابل دوتایی موضوع دیگری است که دریدا نقد کرده است . تقابل های دوتایی همچون روز و شب ، مرد و زن ، ذهن و عین ، گفتار و نوشتار ، زیبا و زشت و نیک و بد همواره در فلسفه غرب مطرح بوده است . از زمان افلاطون تا کنون همواره یکی بر دیگری برتری داشته است. ولی به نظر دریدا هیچ ارجحیتی وجود ندارد . او این منطق سیاه و سفید و مسئله یا این یا آن را رد مردود می داند .
به عنوان مثال ، در فلسفه غرب همیشه گفتار بر نوشتار به دلیل حضور گوینده ارجحیت داشته است . ولی به عقیده دریدا ، معنای متن را گوینده تعیین نمی کند ، بلکه شنونده و یا خواننده متن است که با توجه به ذهنیت و تجربه خود این معنا را که می تواند متفاوت از منظور و غرض گوینده یا مولف باشد مشخص می کند . لذا لزوما گفتار بر نوشتار ارجح نیست .
باید عنوان شود که تعریف دقیق و مشخصی از دیکانستراکشن وجود ندارد ، زیرا هر تعریفی از دیکانستراکشن می تواند مغایر با خود دیکانستراکشن تفسیر و تاویل شود . خود دریدا می گوید : " دیکانستراکشن کردن یک متن به معنای بیرون کشیدن منطق ها و اسنتباطات مغایر با خود متن است . در واقع گسترش درک مجازی است . "
به طور کلی دیکانستراکشن نوعی وارسی یک متن و استخراج تفسیرهای آشکار و پنهان از بطن متن است . این تفسیرها و تاویل ها می تواند با یکدیگر و حتی با منظور و نظر پدید آورنده متن متناقض و متفاوت باشد . لذا در بینش دیکانستراکشن ، آنچه که خواننده استنباط و برداشت می کند واجد اهمیت است و به تعداد خواننده ، برداشت ها ، استنباطات گوناگون و متفاوت وجود دارد . خواننده معنی و منظور متن را مشخص می کند و نه نویسنده . ساختاری ثابت در متن و یا تفسیری واحد از آن وجود ندارد . ارتباط بین دال و مدلول و رابطه بین متن و تفسیر شناور و لغزان است
شخصی که این مباحث فلسفی را وارد عرصه معماری نمود ، پیتر آیزنمن، معمار معاصر آمریکائی است . آیزنمن نه تنها با مقالات و سخنرانی های خود ، بلکه با فضاها ، کالبدها و محوطه سازی های متعددی که ساخته ، فلسفه دیکانستراکشن را به صورت یکی از مباحث اصلی معماری در طی دهه هشتاد میلادی در آورد


1. درسته كه سارت پایه های فلسفه اصالت وجود (اگزیستانسیالیسم) رو مطرح كرد، اما مروج اصلی اون نبود. و نیز كسی كه بشه روش بحث كرد. هایدگر،اپیكور و كیركگارد رو نباید فراموش كرد وقتی اسمی از اصالت وجود میاد.
یكی از بزرگا ن این فلسفه همون فردریچ نیچه ی بزرگ هست كه با استفاده از همین ساختار شكنی كه گفته شد، بحث هایی رو وسط كشید كه خیلی ها به اون لقب دیوانه دادند. كافیه یك بار كتاب چنین گفت زرتشت رو بخونید.

2. جمله ی "انسان به شدت آزاد است و به همین دلیل به شدت مسئول در برابر انتخاب های خویش" نوعی نگاه به بازنگری ارزش های انسانی هم هست.

3. دیكانستراكشن درست مثل خود پست مدرنیسم از تعریف مشخص مثل ماهی لغزنده از دست در میره!

4. این عقیده كه ارتباط نوشته و نویسنده رو مردود بدونیم و فقط از دیدگاه واكنشی بخوایم به یك اثر نگاه كنیم، نوعی افراطه و از اونطرف بوم افتادن. كسی منكر نیست كه بخشی از ادراك محدود به ادراك كننده ست و اثر نقشی در اون نداره. اما معمولا این بخش، قسمتیه كه كمترین ارزش مانور رو هم داره. درسته كه ما نمیتونیم از یك اثر تعداد بچه های خالقش رو بفهمیم، اما همیشه رد پای خالق در اون هست. پس به صرف اینكه توضیح دهنده ای برای رسوندن دقیق منظور وجود نداره نمیشه گفت كه یك اثر از لحاظ ادراك بازه ی نامحدودی داره. و خب مشخصه كه برایادراك اون اثر باید و باید در فضای نوشتاری اون اثر قرار گرفت. شما نمیتونید اشعار مقاومت یونان رو بدون دونستن تاریخ مقاومت اون كشور درك كنید. این خیلی ساده ست. و زبان و فرهنگ . اینها گیره هایی هستند كه با در دست داشتنشون میتونیم یك اثر رو از چنئ گانگی معنایی نجات بدیم.

از طرفی نوجه كنین كه عقیده كی بوجود اومد: زمانی كه مكاتب فكری مضحك و پوچ سعی در بدست آوردن پیروان داشتند و نمیتونستن خنده دار بودن خودشونو پنهان كنن، فلسفه ی "نه تو منظورمو نمیفهمی" رو راه انداختن. به همون سادگی كه از نوشته های نیچه ی بزرگ، گروههای شیطان پرستی زاده شد!

ژاک دریدا، مبدع فلسفه دیکانستراکشن در سال 1930م در الجزیره متولد شد؛منش فلسفی وی به عنوان یکی از دو فیلسوف مشهور در فلسفه معاصر پست مدرن در کنار میشل فوکو، به طور دقیق پساساختارگرا نامیده می‌شود. ویژگی مجموعه آثار او به دلیل تحلیل دقیق متون، چشم‌انداز انتقادی جدید و سبک دشوار باعث شهرت او در اواخر دهه 1960 شد. کار دریدا با پدیدارشناسی هوسرلی آغاز شد اما دامنه مطالعات او از پدیدارشناسی فراتر رفت. از کتب مهم او می توان: درباره گراماتولوژی1967، سخن وپدیده، نوشتاروتفاوت موقعیت‌ها، حاشیه هایی در باب فلسفه را نام برد.
نشانه‌شناسی در نتیجه مطالعه ایدئولوژی‌ها به عنوان نظام‌های نشانه‌ای به این کشف رسیده‌است که همه کردارهای اجتماعی نشانه‌اند و بنابراین همانند «یک زبان تبیین شده‌»اند. ژاک دریدا به عنوان یک نوشتارشناس به مطالعه و بررسی شیوه‌های شالوده‌شکنی می‌پردازد. در واقع شالوده‌شکنی تاریخ را نادیده نگرفته بلکه آن را به عنوان یک متن در نظر می‌گیرد . Deconstruction در راستای متزلزل‌سازی، آزادسازی و آشنایی‌زدایی از متون به شیوه پنهانی، متضاد و حاشیه‌ای عمل می‌کند. شالوده‌شکنی و گراماتولوژی در بطن یک «دوران تاریخی/متافیزیکی» شکل گرفته، در عین حال علیه آن عمل می‌کند؛ بنابراین شالوده‌شکنی مفهوم ممتازی از نشانه را فرض ساخته، در جهت تضعیف آن عمل می‌کند. هیچ چیز بیرون از متن وجود ندارد و خوانش ما باید درونی بوده، در چارچوب متن بماند.
هم ساختارگرایان و هم پساساختارگرایان تاریخ را مورد نقادی قرار دادند و تاریخ‌باوری را به چالش گرفتند؛ در این میان ساختارگرایان ثابت کردند که جامعه پیشین دارای مزیتی به جوامع قبلی نیست و آنها هر کدام دارای منطق خاص خود هستند.
مواردی که پساساختارگرایان را از مکاتب قبلی جدا می‌کند:
1-
سوژه را از مرکزیت انداختن.
2-
نقد تاریخ‌باوری: فوکو به جای استفاده از واژه تاریخ، دیرینه‌شناسی را به کار برد و گفت نگاه ما از حال به گذشته است.
3-
توجه به زبان و اهمیت ویژه دال نسبت به مدلول.
ساختارگرایی با کارهای فردیناندو سوسور، پدر زبانشناسی (1857-1913) آغاز می‌شود؛ طبق آرای سوسور زبانشناسی را باید در جنبه، درزمانی Diachronic، همزمانی Synchronic مطالعه کرد. ما واژه‌ها را با خود آنها نمی‌شناسیم، بلکه با تفاوت واژه‌هاست که آنها را از هم تمیز می‌دهیم. این بحث در واقع اشاره به این نکته است که هویت برخاسته از تفاوت است و یا به عبارت دیگر تفاوت باعث تکوین هویت می‌شود. به عنوان مثال قطار سریع‌السیر ساعت 25/8 ژنو- پاریس هر روز همان قطار دیروزی است حتی اگر واگن‌ها، خدمه و لوکوموتیو هر روز عوض شود. آنچه به این قطار هویت می‌دهد جایگاه آن در نظام قطارهاست درست به همان ترتیبی که در جدول زمانی قطارها منعکس می‌شود.
ساختارگرایان حقیقت را در پس پرده متن می‌جستند اما پساساختارگرایان به جای کشف حقیقت به دنبال کشف چیز دیگری در متن بودند و آن وظیفه ایجاد ارتباط متقابل بین خواننده و متن بود، خواننده منفعل و متن فعال بود، بدون اینکه بین حقیقت و متن ارتباط برقرار کنند. در این نظریه متن به خودی خود از اهمیت بر خوردار نیست و خواننده به متن جهت و حرکت و حقیقت تازه ای می‌بخشد و به همین دلیل خوانندگی فعالیتی قلمداد می شود پویا و خلاق.
انسان غربی در برخورد با پدیده‌ها و معضلات و بخصوص مسائل جنگ جهانی و... نسبت به اعتبار و مرکزیت و مرجعیت حقیقت سخت مشکوک شده و آن چیزی که دیگران آن را حقیقت می‌نامند چیزی نیست جز منظر و دیدگاه آن گروه، در واقع نوعی قرائت که با مرکز زدایی و نفی مرکزیت سروکار دارد. دریدا بر این عقیده است که تمام تفکرات و اندیشه‌های غربی بر ایده وجود یک مرکز استوارند: یک منشا، خاستگاه، یک حقیقت، یک نقطه، یک خدا، یک نقطه ثابت، یک حظور که معمولا اسامی خاص و معرفه هستند.
دکتر محمد ضیمران در کتاب دریدا و متافیزیک حضور می‌نویسد:«قرائت یک متن چیزی است شبیه پی جویی آنچه در محاق غیاب و نسیان قرار دارد و این را می‌توان غایت بن‌فکنی شمرد». دکتر ضیمران نظر دریدا را در این مورد چنین می‌نویسد: «بنیان فکنی روشی است که آدمی را از خواب یقین آور دکارتی بیدار می سازد و اطمینان خیالی را از او صلب کرده و دغدغه تازه ای می‌آفریند...». خود دریدا می‌گوید: «دیکانستراکشن کردن یک متن به معنای بیرون کشیدن منطق‌ها و استنباطات مغایر با خود متن و در واقع گسترش درک مجازی است».
شخصی که این مباحث فلسفی را وارد عرصه معماری کرد، پیتر آیزنمن بود؛ او نه تنها بامقالات و سخنرانی های خود بلکه با فضاها، کالبدها، و محوطه‌سازی‌های متعددی که ساخته، فلسفه دیکانستراکشن را به صورت یکی از مباحث اصلی معماری در دهه 80 میلادی درآورد.
در معماری دیکانستراکشن سعی می‌شود که برنامه و مشخصات طرح مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گیرد. همچنین خود سایت و شرایط فیزیکی و تاریخی آن و محیط اجتماعی و فرهنگی سایت مورد بازبینی موشکافانه قرار می‌گیرد. در مرحله بعد تفاسیر و تاویل‌های مختلف از این مجموعه مطرح می‌شود و در نهایت کالبد معماری به صورتی ارائه می‌شود که در عین بر آورد کردن خواسته‌های عملکردی پروژه تناقضات و تباینات بین موضوعات اشاره شده در فوق و تفاسیر مختلف از آن ارائه شود. لذا شکل کالبدی طرح به صورت یک مجموعه چندمعنایی ابهام‌برانگیز، متناقض و متزلزل ارائه می‌شود که خود زمینه را برای تفاسیر و تاویل های بیشتر آماده می کند.



نوشته شده توسط:فرزاد

ویرایش:--

Domenic
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:03 ق.ظ
Hello to all, how is all, I think every one is getting more from this web site, and your
views are good in support of new people.
ameblo.jp
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 08:35 ب.ظ
No matter if some one searches for his vital thing, thus he/she desires to be available that in detail, thus that thing is maintained
over here.
عارف
چهارشنبه 21 بهمن 1388 12:08 ق.ظ
سلام دوست خوبم !!
بهت تبریک میگم بابت وبلاگ زیبا وهمچنین نوشته های دلنشینت !
اومدم بهت یه جور پیشنهاد همکاری بدم
اگر دوست داشتی سایت منو با عنوان
بزرگترین پرتال تفریحی فارسی
لینک کن بعد تو سایت بهم خبر بده . . . (آدرس وبلاگت رو یادت نره بگی . . .)
تا هم آمار وبلاگ شما بالاتر بره با تبلیغات ما و هم دوستان ما زیاد بشن !
www.DelaMo.ir

می تونی آیدی من تو یاهو رو هم داشته باشی !
NewMaster_TeUFeL
یا علی


پاسخ فرزاد : فرزاد
سلام دوست عزیز
لینک شما رو با همون اسمی که گفتید در سایت خودم ثبت کردم
اگر کار دیگه ای بود در خدمت هستیم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آرشیو موضوعی

آرشیو

آخرین پستها

نویسندگان

لینکدونی

صفحات جانبی

نظرسنجی

  • مطالب سایت چگونه است؟





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو






Powered by WebGozar

abzarak.com